Jaka formę witamin i minerałów wybrać?

Zauważyłem, że co raz więcej osób przekonuje się do suplementów diety, czy do brania różnych witamin. Na pewno też jest to spowodowane promowaniem przez media, ludzie zaczęli zdawać sobie sprawę, że witaminy potrzebuję każdy człowiek, nie tylko kulturysta. Bardzo mnie to cieszy, bowiem wiele osób, nie zdaję sobie sprawy jak bardzo ważne są witaminy.

Jeśli masz dobrze skomponowaną dietę, na pewno większość zapotrzebowania na niezbędne witaminy dostarczasz sobie z pożywienia, jednak zupełnie inaczej jest z osobami, które nie mają odpowiednio ułożonej diety, jest ona uboga w owoce, warzywa czy pełnoziarniste produkty.

Natomiast osoby trenujące, pomimo odpowiedniej diety, mają zwiększone zapotrzebowanie na witaminy i to kilkukrotnie i nie są wstanie nadrobić tego samą dietą. Pozostaję zatem zakup witamin. I tutaj zaczyna się problem.. widzę reklamy w tv promujące jakieś multiwitaminy, bo dobre, bo smaczne, bo tanie.. wiele minerałów w połączeniu ze sobą po prostu się nie wchłania… inna rzeczą jest, dlaczego te multiwitaminy są takie tanie?

NAJCHĘTNIEJ CZYTANE

A to dlatego, że witaminy są produkowane w różnych formach, tak jak i minerały, np węglan magnezu, albo siarczan magnezu, są to tanie formy, które przyswajają się niestety tylko w 1–2% ! Łatwo policzyć zatem ile tak na prawdę musimy zażyć danego suplementu, aby dostarczyć sobie 100% dawki dziennej… jeśli jedna tabletka z magnezem ma 500 mg magnezu w formie węglanu ( jest to 100% zapotrzebowania dziennego), to tak na prawdę dostarczamy sobie tylko 5–10 mg magnezu

Fakt, że taki magnez jest tani, bo kosztuję parę złotych za kilkadziesiąt tabletek, jednak jaki jest sens w ogóle zażywać go w takiej formie? Dobre witaminy, czy minerały kosztują… i to jest fakt… ale jeśli ktoś dba o zdrowie i na prawdę chcę aby dana witamina przyswoiła się, lepiej wydać więcej i kupić w odpowiedniej formie, niż wyrzucać pieniądze w błoto.

Jeśli kupujecie witaminę b12 to jako metylokobalamina, a nie cyjanokobalamina, która przyswaja się mniej i jest również toksyczna! Jeśli magnez, to w formie cytrynianu, lub jeśli cierpisz na wieczne zmęczenie, w formie jabłczanu. Witaminę C, nie jako kwas askorbinowy, ale jako palmitynian askorbylu (witamina c rozpuszczona w tłuszczu), witamina B6 nie jako chlorowodorek pirydoksyny, a jako P-5-P fosforan pirydoksalu, popularna ostatnio Q10 powinna być pod nazwą Ubiquinol.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Zdrowe odżywianie:

Tygodniowy jadłospis od Ewy Chodakowskiej Przepis na pizzę na spodzie z kalafiora Detoksykujący koktajl z pietruszki, który przygotujesz w 3 minuty Dietetyczne brownie z kaszy jaglanej Niskokaloryczne wersje popularnych deserów z jabłkami Przepisy na zdrowe smoothies z typowo jesiennych produktów Powidła śliwkowe Tańsze alternatywy dla superproduktów Sernik z dyni na owsianym spodzie z musem śliwkowo-żurawinowym 6 przekąsek, po które możesz sięgać po godzinie 20 Ciasto gruszkowe Orkiszowy placek ze śliwkami Dietetyczny koktajl witaminowy Przekąski i desery dla sportowców Hummus z awokado, który przygotujesz w 5 minut Bananowy chleb Przepisy Anny Lewandowskiej i Ewy Chodakowskiej na zdrowe dania Jak zrobić izotonik w domu? Przepisy na domowe napoje izotoniczne Koktajle Ewy Chodakowskiej poniżej 430 kcal Szybkie śniadanie, obiad, kolacja, czyli dania, w które nie trzeba wkładać wiele wysiłku Naturalny sok na obniżenie poziomu cholesterolu Fioletowy chleb - nowe super food Omlet z płatków owsianych Domowe pralinki

Popularne w tym tygodniu:

Dietetyczne brownie z kaszy jaglanej Tygodniowy jadłospis od Ewy Chodakowskiej Detoksykujący koktajl z pietruszki, który przygotujesz w 3 minuty Przepis na pizzę na spodzie z kalafiora Desery z nasionami chia. Przepisy Ewy Chodakowskiej Co się dzieje w organizmie po zjedzeniu czekolady? Desery z płatków owsianych Właściwości pomelo. Sprawdź, dlaczego warto je jeść Co i o której godzinie najlepiej jeść na śniadanie? Zapytaliśmy o to dietetyka Fit przepisy – charakterystyka, przykładowe dania Śniadania od Chodakowskiej na okres jesienno-zimowy. Aż siedem propozycji! Koktajl mleczny z gruszką i cynamonem. Rozgrzeje i wzmocni odporność