Popularne stereotypy żywieniowe

Ilu ludzi tyle opinii. Ilu dietetyków, tyle mądrości dotyczących jedzenia. Ilu fachowców, ilu lekarzy, tak też tyle opinie na temat żywienia. Niektórzy mają racje, inni się mylą. Istnieje fakty i mity na temat żywienia. Przedstawię wam teraz najbardziej popularne mity na temat żywienia.

Nie wolno jeść po godzinie 18:00 – największa bzdura jaką w życiu słyszałem. A co jeśli ktoś prowadzi tryb życia, w którym zaczyna dzień o godzinie 12, a kończy o 6 rano, bowiem wymusza to na nim taki tryb pracy? Zakładam, że autorowi chodziło o to, aby nie jeść przed snem, bowiem istnieje mit, że to co zjemy przed snem odkłada się w postaci tkanki tłuszczowej. Ostatni posiłek najlepiej zjeść na 2 godziny przed pójściem spać, aby nasz organizm miał czas na przetrawienie danego posiłku. Zatem jeśli chodzisz spać o 24, bez problemu możesz zjeść kolacje po 18:00, np. o 21.

Omijanie posiłków pomaga schudnąć – najgorszy z mitów, bowiem najbardziej odbija się na zdrowiu człowieka. Fakt, iż na początku bardzo szybko zaczniesz chudnąć, ale poprzez niejedzenie po pierwszy nie dostarczasz sobie odpowiednich makro, oraz mikroskładników, po drugie zaczynasz głodzić swój organizm, blokujesz w ten sposób szlaki metaboliczne, hamujesz produkcje hormonów, w twoim organizmie nasila się wytwarzanie kortyzolu, czyli hormonu stresu, co przekłada się na to, iż jesteś niewyspany, zmęczony, brak ci sił i chęci do życia, ponadto organizm włącza funkcje obronne i zaczyna bronić się blokując spalanie tłuszczy, zaczyna rozkładać aminokwasy dla uzyskania energii, czyli rozkłada twoje mięśnie. Zaczyna blokować wszystkie najmniej potrzebne funkcje w organizmie, aby tylko utrzymać cię przy życiu.

Niejedzenie śniadania kluczem do chudnięcia – śniadanie jest najważniejszym posiłkiem w ciągu dnia. Drugim takim posiłkiem, jest to co zjemy zaraz po treningu. Dlaczego śniadanie jest ważne? Bowiem uruchamia on nasz organizm do startu. Zjedz śniadanie pełnowartościowe w postaci musli np. z płatków owsianych, odżywki białkowej, owoców i orzechów, dasz organizmowi sygnał, iż jest gotowy się obudzić i zacząć działać na najwyższych obrotach. Niejedzenie śniadania powoduje spowolnienie metabolizmu i chętniej w ciągu reszty dnia pochłaniamy więcej kalorii, niż po zjedzeniu pełnowartościowego śniadania.

Od chleba, ziemniaków i makaronu się tyje – tyjemy od nadmiaru kalorii, teoretycznie możemy przez cały dzień jeść tylko ziemniaki i chudnąć, ale oczywiście nie jest to najzdrowsze rozwiązanie. Co prawa ziemniaki mają wysoki indeks glikemiczny, tzn, iż po ich zjedzeniu cukier szybko rośnie, jednak jeśli jemy potrawę składającą się jeszcze np. z filetu z kurczaka i np. oliwy z oliwek, automatycznie ten indeks obniżamy.

Niejedzenie tłuszczu powoduje, iż chudniemy – chudniemy z kolei od deficytu kalorycznego, tzn. że spożywamy mniej kalorii niż tego potrzebujemy. Omijanie tłuszczy niesie za sobą nieprzyjemne konsekwencje jak np. zablokowanie produkcji hormonów. Wybieraj zdrowe tłuszcze jak orzechy, oliwa z oliwek, czy olej lniany, a unikaj margaryny, smalcu, oleju słonecznikowego i wszelkich tłuszczy trans np. poprzez jedzenie chipsów.

Owoce i warzywa nie tuczą – jeśli jesz ich z nadmiarem, to oczywiście może przełożyć się do nadwyżki kalorycznej i zaczniesz tyć. O ile surowe owoce posiadają przeważnie węglowodany złożone, tak owoce składają się głównie z glukozy i fruktozy. Fruktoza w organizmie człowieka zamienia się w tłuszcz. Fruktoza jednak świetnie uzupełnia glikogen wątrobowy, a więc jedz owoce do śniadania. Staraj się unikać owoców w ciągu dnia.

Pij 12–15 szklanek wody dziennie – każdy posiada własne wymagania do utrzymania właściwego nawodnienia organizmu. Sportowcy np. podczas godzinnego biegu potrafią stracić nawet litr płynu.
Szacuje się, iż organizm potrzebuję 1 ml/1 kcal. Dla jednej osoby może to być 2 litry dziennie, dla innej już np. 4 litry. Musimy wliczyć to też intensywność z jaką się pocimy.

Są to prawdopodobnie najbardziej popularne stereotypy żywieniowe. Pamiętaj, że jeśli nie jesteś przekonany, czy twoja wiedza na temat żywienia jest dostateczna, lepiej zgłosić się do dietetyka, niż wyszukiwać na forach jak jeść żeby być zdrowym i tyć.

Trener Personalny/Dietetyk Adrian Osiecki — AdiFit

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Zdrowe odżywianie:

Bananowy chleb Przepisy Anny Lewandowskiej i Ewy Chodakowskiej na zdrowe dania Jak zrobić izotonik w domu? Przepisy na domowe napoje izotoniczne Szybkie śniadanie, obiad, kolacja, czyli dania, w które nie trzeba wkładać wiele wysiłku Fioletowy chleb - nowe super food Omlet z płatków owsianych Domowe pralinki Dietetyczna pizza w 10 minut Pieczone sajgonki wegetariańskie Proste kulki 6 przepisów na odchudzające sałatki Pozbądź się toksyn! 5 przepisów na oczyszczające soki Koktajl, który redukuje cholesterol i spala tłuszcz Bezglutenowa pizza na brokułowym spodzie Sernik z kaszy bulgur Jak dobrze zacząć dzień, czyli co powinien jeść rano sportowiec? FIT ciasto czekoladowo-buraczane bez mąki pszennej Fit ciasto z masła orzechowego 41 pysznych przed- i potreningowych przekąsek Jagodowy sernik na zimno Racuszki z jabłkiem Sałatka ze słoika – pomysł na zdrowy lunch do pracy Te objawy świadczą o zakwaszeniu organizmu! Prosta metoda, dzięki której oczyścisz organizm z toksyn Tłuste przekąski, które pomagają schudnąć

Popularne w tym tygodniu:

Szybkie śniadanie, obiad, kolacja, czyli dania, w które nie trzeba wkładać wiele wysiłku Koktajle Ewy Chodakowskiej poniżej 430 kcal Desery z nasionami chia. Przepisy Ewy Chodakowskiej Przepisy Anny Lewandowskiej i Ewy Chodakowskiej na zdrowe dania 24 sygnały, które świadczą o tym, że pijesz za mało wody Naturalny sok na obniżenie poziomu cholesterolu FIT TARTA CZEKOLADOWA Z MALINAMI Przepis na koktajl proteinowy Przepis na zdrowy sernik bez sera Bananowy chleb Korzyści wynikające z picia ciepłej wody z cytryną. Zacznij to robić już dziś! Pijesz wino w dużych ilościach? Widać to na twojej twarzy