Popularne stereotypy żywieniowe

Ilu ludzi tyle opinii. Ilu dietetyków, tyle mądrości dotyczących jedzenia. Ilu fachowców, ilu lekarzy, tak też tyle opinie na temat żywienia. Niektórzy mają racje, inni się mylą. Istnieje fakty i mity na temat żywienia. Przedstawię wam teraz najbardziej popularne mity na temat żywienia.

Nie wolno jeść po godzinie 18:00 – największa bzdura jaką w życiu słyszałem. A co jeśli ktoś prowadzi tryb życia, w którym zaczyna dzień o godzinie 12, a kończy o 6 rano, bowiem wymusza to na nim taki tryb pracy? Zakładam, że autorowi chodziło o to, aby nie jeść przed snem, bowiem istnieje mit, że to co zjemy przed snem odkłada się w postaci tkanki tłuszczowej. Ostatni posiłek najlepiej zjeść na 2 godziny przed pójściem spać, aby nasz organizm miał czas na przetrawienie danego posiłku. Zatem jeśli chodzisz spać o 24, bez problemu możesz zjeść kolacje po 18:00, np. o 21.

Omijanie posiłków pomaga schudnąć – najgorszy z mitów, bowiem najbardziej odbija się na zdrowiu człowieka. Fakt, iż na początku bardzo szybko zaczniesz chudnąć, ale poprzez niejedzenie po pierwszy nie dostarczasz sobie odpowiednich makro, oraz mikroskładników, po drugie zaczynasz głodzić swój organizm, blokujesz w ten sposób szlaki metaboliczne, hamujesz produkcje hormonów, w twoim organizmie nasila się wytwarzanie kortyzolu, czyli hormonu stresu, co przekłada się na to, iż jesteś niewyspany, zmęczony, brak ci sił i chęci do życia, ponadto organizm włącza funkcje obronne i zaczyna bronić się blokując spalanie tłuszczy, zaczyna rozkładać aminokwasy dla uzyskania energii, czyli rozkłada twoje mięśnie. Zaczyna blokować wszystkie najmniej potrzebne funkcje w organizmie, aby tylko utrzymać cię przy życiu.

Niejedzenie śniadania kluczem do chudnięcia – śniadanie jest najważniejszym posiłkiem w ciągu dnia. Drugim takim posiłkiem, jest to co zjemy zaraz po treningu. Dlaczego śniadanie jest ważne? Bowiem uruchamia on nasz organizm do startu. Zjedz śniadanie pełnowartościowe w postaci musli np. z płatków owsianych, odżywki białkowej, owoców i orzechów, dasz organizmowi sygnał, iż jest gotowy się obudzić i zacząć działać na najwyższych obrotach. Niejedzenie śniadania powoduje spowolnienie metabolizmu i chętniej w ciągu reszty dnia pochłaniamy więcej kalorii, niż po zjedzeniu pełnowartościowego śniadania.

Od chleba, ziemniaków i makaronu się tyje – tyjemy od nadmiaru kalorii, teoretycznie możemy przez cały dzień jeść tylko ziemniaki i chudnąć, ale oczywiście nie jest to najzdrowsze rozwiązanie. Co prawa ziemniaki mają wysoki indeks glikemiczny, tzn, iż po ich zjedzeniu cukier szybko rośnie, jednak jeśli jemy potrawę składającą się jeszcze np. z filetu z kurczaka i np. oliwy z oliwek, automatycznie ten indeks obniżamy.

Niejedzenie tłuszczu powoduje, iż chudniemy – chudniemy z kolei od deficytu kalorycznego, tzn. że spożywamy mniej kalorii niż tego potrzebujemy. Omijanie tłuszczy niesie za sobą nieprzyjemne konsekwencje jak np. zablokowanie produkcji hormonów. Wybieraj zdrowe tłuszcze jak orzechy, oliwa z oliwek, czy olej lniany, a unikaj margaryny, smalcu, oleju słonecznikowego i wszelkich tłuszczy trans np. poprzez jedzenie chipsów.

Owoce i warzywa nie tuczą – jeśli jesz ich z nadmiarem, to oczywiście może przełożyć się do nadwyżki kalorycznej i zaczniesz tyć. O ile surowe owoce posiadają przeważnie węglowodany złożone, tak owoce składają się głównie z glukozy i fruktozy. Fruktoza w organizmie człowieka zamienia się w tłuszcz. Fruktoza jednak świetnie uzupełnia glikogen wątrobowy, a więc jedz owoce do śniadania. Staraj się unikać owoców w ciągu dnia.

Pij 12–15 szklanek wody dziennie – każdy posiada własne wymagania do utrzymania właściwego nawodnienia organizmu. Sportowcy np. podczas godzinnego biegu potrafią stracić nawet litr płynu.
Szacuje się, iż organizm potrzebuję 1 ml/1 kcal. Dla jednej osoby może to być 2 litry dziennie, dla innej już np. 4 litry. Musimy wliczyć to też intensywność z jaką się pocimy.

Są to prawdopodobnie najbardziej popularne stereotypy żywieniowe. Pamiętaj, że jeśli nie jesteś przekonany, czy twoja wiedza na temat żywienia jest dostateczna, lepiej zgłosić się do dietetyka, niż wyszukiwać na forach jak jeść żeby być zdrowym i tyć.

Zobacz również: Jakie są najzdrowsze rodzaje kawy

Trener Personalny/Dietetyk Adrian Osiecki — AdiFit

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Zdrowe odżywianie:

Razem czy osobno? Dowiedz się, jakie produkty powinniśmy jeść razem, a których połączeń lepiej unikać Czy warto używać syropu klonowego na diecie? Co jeść po porannym bieganiu? Propozycje na zdrowe i pożywne śniadanie Chia nasion czar Pieczone sajgonki wegetariańskie Tych produktów nie jedz przed treningiem Racuszki z jabłkiem Dietetyczna nutella Wegańska wuzetka idealna! Proste i smaczne wysokobiałkowe przekąski FIT ciasto czekoladowo-buraczane bez mąki pszennej FIT CIASTO z MASŁA ORZECHOWEGO ! Zdrowe, oryginalne i proste przepisy na śniadania Babeczki trójkolorowe bez pieczenia Bananowy chleb Dietetyczna chałwa w 10 minut Zdrowe ciasto z kaszy Jak dobrze zacząć dzień, czyli co powinien jeść rano sportowiec? Prawdopodobnie najzdrowsza mąka na świecie - mąka kokosowa Smaczne i odchudzające przekąski 4 przepisy, które sprawią, że pokochasz warzywa strączkowe Co pić zamiast kawy żeby dodać sobie energii? Oryginalne przepisy na zdrową kolację Domowe batoniki musli (bez pieczenia)

Popularne w tym tygodniu:

FIT CIASTO z MASŁA ORZECHOWEGO ! FIT ciasto czekoladowo-buraczane bez mąki pszennej Szarlotka na diecie ? Ależ TAK (i to bez glutenu) Proste i smaczne wysokobiałkowe przekąski Racuszki z jabłkiem Co się zmieni w organizmie, jeżeli wzbogacisz dietę w płatki owsiane? Detoksykujący koktajl z pietruszki, który przygotujesz w 3 minuty Zdrowe, oryginalne i proste przepisy na śniadania Szybkie 4-składnikowe zdrowe i niskokaloryczne desery Tych produktów nie jedz przed treningiem 6 przekąsek, po które możesz sięgać po godzinie 20 Co jeść po porannym bieganiu? Propozycje na zdrowe i pożywne śniadanie