Glukoza, czego nie wiesz na jej temat i czym właściwie jest?

Czym w ogóle jest glukoza? Glukoza najprościej mówiąc jest to po prostu cukier prosty.

Możesz spożywać glukozę w czystej postaci dostępnej np. w aptece, czy w sklepach z suplementami diety. Obojętnie jednak jaki produkt węglowodanowy zjesz, organizm i tak na samym końcu przekształcenia ich zamieni w glukozę. O to właśnie chodzi, o cały proces rozkładu wielocukrów, do tego jednego konkretnego jakim jest glukoza.

Wszystko polega na tym, w jakim czasie organizm poradzi sobie z przetworzeniem danych węglowodanów na glukozę, tak jak wyroby z pełnoziarnistej mąki, czy np. brązowy ryż dłużej się trawią przez co organizm dłużej rozkłada węglowodany złożone na glukozę, tak np. w białym pieczywie, czy np w dojrzałych bananach , proces ten zachodzi dużo szybciej.

Owoce posiadają w swoim składzie glukozę oraz fruktozę. Dlatego też często poleca się zjedzenie np. banan po treningu w celu szybkiego uzupełnienia glikogenu mięśniowego właśnie przez glukozę, która niemal natychmiast trafia do celu. Z mojego punktu widzenia, jedzenie owoców jednak po treningu nie jest dobrym pomysłem, gdyż oprócz wspomnianej glukozy zawierają również sporo fruktozy, która nie uzupełnia glikogenu mięśniowego , a jedynie wątrobowy, który jest uszczuplony po nocnym poście wywołany długą przerwą w niejedzeniu.

Jedzenie produktów z fruktozą podczas dnia powoduje, iż krąży ona w krwioobiegu i jeśli nasz bilans kaloryczny w ciągu dnia jest dodatni, zamieniana jest ona przez organizm na tłuszcz zapasowy.
Organizm wykorzystuje glukozę głównie w celach energetycznych. 1 gram czystej glukozy = 4 kaloriom. Glukoza czyli węglowodany są potrzebne organizmowi do prawidłowego funkcjonowania, m.in. zapewniają utrzymanie ciepłoty ciała, odpowiedzialne są za pracę mięśni oraz organów wewnętrznych. Organizm stara się aby poziom glukozy był zawsze na równym poziomie, aby zachować równowagę, nadmiar tłumi za pomocą insuliny.

Glukoza w stanie wolnym występuje w owocach, sokach owocowych, oraz w miodzie. Także można ją nabyć w proszku.

W organizmie człowieka glukoza jest zmagazynowana w wątrobie oraz w mięśniach. Szacuje się, iż jest jej od 200 do 300 gramów, jednak współczynnik może ten być wyższy w przypadku trenujących osób. We krwi przeciętnie znajduję się 20 gramów glukozy.

Glukoza jest ci niezbędna aby wykonać trening siłowy, który opiera się głównie na treningu beztlenowym. Organizm wykorzystuje glukozę w celach energetycznych. Brak glukozy oznacza, iż twój trening będzie po prostu słaby. Ty będziesz bez sił, mięśnie będą sflaczałe, a co gorsza możesz nawet zemdleć. Jeśli natomiast odchudzasz się i wykonujesz trening kardio, czyli tlenowy, glikogen w tej sytuacji tylko by ci przeszkadzał, bowiem organizm w pierwszej kolejności zawsze sięga właśnie po zapasy glukozy, a dopiero po niej zaczyna utleniać tłuszcz. Najniższy poziom glukozy we krwi jest zaraz po przebudzeniu oraz po treningu siłowym.

Nie powinniśmy jeść zbyt dużo pokarmu zawierającego dużą ilość glukozy. Powoduje to nagły wzrost cukru we krwi, co uruchamia mechanizm obronny przez trzustkę, która zaczyna wydzielać insulinie, aby obniżyć poziom glukozy, jednak, gdy jest jej zbyt wiele, często obniża ją poniżej normy wywołując hipoglikemię.

Zobacz również: Oleje roślinne - sekret zdrowia i urody


Spadek cukru we krwi powoduję również wydzielanie hormonów stresu, czyli kortyzol. Kortyzol powoduję degradację aminokwasów, które są ci potrzebne do budowania mięśni. Spożywanie czystej glukozy, lub pokarmów bogatych w glukozę powoduje wahania cukru, co za tym idzie, szybciej zaczynasz odczuwać głód.

Są dwa momenty w ciągu dnia, gdy potrzebujesz glukozę. Zaraz po przebudzeniu, aby uruchomić wszystkie mechanizmy zachodzące w ciele człowieka i go po prostu obudzić i nastawić do działania, oraz zaraz po treningu siłowym, gdzie zapasy zostały wyczerpane po ciężkim treningu. Również trening interwałowy obniża poziom glukozy. Nie przesadzaj jednak z dawkowaniem, 20–30 gramów w zupełności wystarczy, musisz jednak pamiętać aby najpóźniej 30 minut po spożyciu czystej glukozy, zjeść pełnowartościowy posiłek, który składa się z węglowodanów złożonych.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Diety i odchudzanie:

Jak ograniczyć liczbę kalorii w codziennym menu? Koktajl hamujący apetyt, który przygotujesz w 5 minut Bezsernik kokosowy ze świeżymi owocami (bez nabiału, jajek, cukru) Chlorella – multiwitamina natury Proste ciasto z burakami Kawa z awokado, która odchudza i podkręca metabolizm Kremowe lody kokosowe z owocami i nasionami chia Fit lody z czerwonej fasoli Zioła pomocne w walce ze zbędnymi kilogramami Potrawy z grilla na diecie? To możliwe! 10 superfoods i napojów, które redukują cellulit Dwa przepisy na detoks w pięć minut Co dzieje się z ciałem, gdy rezygnujemy z posiłku? Piperyna - suplement pomagający schudnąć Dlaczego warto jeść kiełki na diecie? Napoje detoksykujące i redukujące masę ciała Ptasie mleczko z czerwonej fasoli Jak zacząć? Jak utrzymać efekt diety? Celuj wodą w tłuszcz! Sok z pokrzywy - naturalny detoks Deser wspomagający odchudzanie Niepożądany efekt plateau. Jak go przetrwać? 5 innych sposobów na detoks niż picie oczyszczających soków

Popularne w tym tygodniu:

Koktajl hamujący apetyt, który przygotujesz w 5 minut Jak omijanie śniadania może zmienić Twoje życie i ciało? Dieta Intermittent Fasting (IF) w teorii i praktyce Proste ciasto z burakami Odchudzający koktajl z selera Pij miksturę przez 3 tygodnie. W ten sposób oczyścisz jelita i schudniesz 3 kg Chlorella – multiwitamina natury Bezsernik kokosowy ze świeżymi owocami (bez nabiału, jajek, cukru) Schudła 15 kilogramów. Metamorfoza Darii Stręk Co podjadać, aby nie przytyć? Przepis na odchudzającą kawę Produkty, które sprawią, że szybciej schudniesz z boczków Tygodniowy jadłospis Chodakowskiej w ramach przygotowań sylwetki do lata