Jak zmniejszyć ochotę na słodycze?

Odczuwanie głodu jest głównie spowodowane spadkiem poziomu cukru we krwi. Gdy zjadasz np. słodkiego batonika, który zawiera w sobie cukry proste, poziom cukru we krwi gwałtownie rośnie, po czym po 2-3 h równie gwałtownie spada. Takie wahania powodują, że bardzo szybko znowu mamy ochotę coś podjeść.

Dodatkowo dostarczanie cukru stymuluje organizm do produkcji serotoniny i dopaminy, które poprawiają samopoczucie. U ludzi uzależnionych od słodyczy obserwowano zmieniającą się aktywność mózgu na ich widok. Zmiany te są podobne do tych u narkomanów, sięgających po substancję, od której są uzależnieni.

Co zrobić kiedy już nie potrafimy żyć bez tych naszych ulubionych potraw? Kiedy stało się to nałogiem. Kiedy nie potrafimy odmówić sobie kolejnego kawałka ciastka. Sposobów jest kilka, a nie pomylę się pewnie jak powiem, że kilkadziesiąt. Oto kilka wybranych przeze mnie:

  1. Jedzmy 5, nawet 6 czy 7 posiłków dziennie, to pozwoli nam nie odczuwać głodu, a tym samym nie sięgać po słodkie przekąski. Jedzmy regularnie i starannie planujmy posiłki – żeby nie było tak że na szybko wciągamy drożdżówkę, lepiej przygotować sobie do pracy kanapkę.
  2. Rozpocznij tę nierówną walkę ze słodyczami wspólnie z przyjacielem, dzieckiem, mężem, żoną. Człowiek lubi rywalizację, a to dobra okazja, żeby się sprawdzić w życiu.
  3. Wprowadźmy do naszej diety więcej błonnika, który zmniejsza uczucie łaknienia i utrzymuje odpowiedni poziom glukozy.
  4. Pozbądź się słodkości z domu – albo rozdaj albo zjedz, ale to będzie Twoje ostatnie słodkie. Jeśli nie mamy pod ręką czegoś słodkiego, to tego nie zjemy i będzie nam łatwiej wytrzymać w nowym postanowieniu. Umówmy się też, żeby nikt z rodziny nie kupował, a jeśli już chcą, to niech się z tym chowają.
  5. Zamieńmy słodycze na coś innego np.; na owoce typu jabłka, mandarynki lub warzywa np. marchewkę pokrojoną w talarki i zamiast cukierka jedzmy kawałek marchewki, ogórka, pomidory, ewentualnie suszone owoce (tylko że ich kaloryczność jest większa niż owoców świeżych – ale zawsze to zdrowiej)
  6. Zastosuj chrom (do kupienia w aptekach). Wyrównuje poziom glukozy we krwi, zmniejsza zapotrzebowanie na insulinę.
  7. Spędzaj czas aktywnie. Dowiedziono, że podczas aktywności fizycznej wydzielają się te same hormony szczęścia co podczas jedzenie słodyczy. Nie dość, że spalisz nadmiar kalorii, to jeszcze minie ochota na ciacho.
  8. Nie żałuj przypraw. Papryka, chili, imbir, cynamon, kardamon, goździki – jedne nadają słodki posmak, inne podrażniają nieco kubki smakowe sprawiając, że mija ochota na słodycze.
  9. Unikaj pokus. Idź do lodówki, spiżarni i oczyść je z wszelkich batoników, czekolad, cukierków, lodów, ciastek itp. Obiecaj sobie, że nigdy nie będziesz kupować w sklepie słodyczy. Robiąc zakupy omijaj półki z słodkościami szerokim łukiem.
  10. Zwiększ spożycie białka. Często mamy ochotę na coś słodkiego a tak naprawdę nasz organizm domaga się białka. Nie dzieje się tak jednak u wszystkich osób. Sytuacja ta jest podobna jak z łaknieniem. Niektórzy mają ochotę na jakąkolwiek przekąskę a okazuje się że brakuje im płynu w organizmie i wystarczy się czegoś napić.
  11. Pamiętaj o dziennej dawce witamin. Niektóre składniki odżywcze pomagają zachować równowagę cukru we krwi zatem upewnij się że twojemu organizmowi nic nie brakuje zażywając odpowiednie suplementy diety.
  12. Unikaj słodzików. Badania dowodzą, że spożywanie słodzika wpływa na wzmożone łaknienie cukru.

Warto również zastanowić się jakie są głębsze przyczyny łakomstwa.

Przekąski i desery dla sportowców

Osoby, które nie są w stanie zaakceptować wyzwań życiowych jedzą zazwyczaj nadmierne ilości słodkich pokarmów. Zbyt dużo smaku słodkiego, który należy w medycynie chińskiej do elementu Ziemi, powoduje ociężałość i niechęć do ruchu. I tak zamyka się błędne koło – jemy słodycze, bo nie akceptujemy zadań, które przed nami stoją i w wyniku takiego odżywania coraz mniej nam się chce. Do tego jeszcze rośnie masa ciała i coraz ciężej jest się ruszyć.

Oczywiście zjedzenie od czasu do czasu niewielkiej ilości białego cukru nie zrobi nam wielkiej krzywdy. Problem tkwi w tym, że często zbyt trudno jest się zatrzymać – trudno jest zjeść tylko jedną kostkę czekolady, czy jednego cukierka.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Diety i odchudzanie:

Grzyby zamiast mięsa. Pieczarki jako składnik diety odchudzającej Deser wspomagający odchudzanie Deser na śniadanie - badania, przepisy Kąpiel detoksykująca – przyjemna metoda ułatwiająca odchudzanie Schudła 20 kilogramów w 10 miesięcy – niezwykła przemiana Kamili Saganowskiej "Dni kobiece" a odchudzanie? Ratunku! Waga rośnie :( Chcesz schudnąć? Oto połączenia produktów, które ci to ułatwią 5 objawów, które świadczą o tym, że potrzebujesz detoksu Zioła pomocne w walce ze zbędnymi kilogramami Jagodowe smoothie owsiane Zapomnij o tłuszczu na brzuchu. Postaw na witaminowy koktajl odchudzający Metamorfozy pod okiem Szymona Murawskiego Przekąski do 100 kcal - jabłko, orzechy, warzywa, nabiał Sposoby oczyszczania organizmu z toksyn Bezsernik kokosowy ze świeżymi owocami (bez nabiału, jajek, cukru) Chlorella – multiwitamina natury Proste ciasto z burakami Kremowe lody kokosowe z owocami i nasionami chia Fit lody z czerwonej fasoli Potrawy z grilla na diecie? To możliwe! Piperyna - suplement pomagający schudnąć Dlaczego warto jeść kiełki na diecie? Ptasie mleczko z czerwonej fasoli Jak zacząć?

Popularne w tym tygodniu:

Deser wspomagający odchudzanie Przepisy na nocne owsianki poniżej 400 kalorii Domowe zielone smoothies, które oczyszczają organizm Sok oczyszczający jelito grube, który poprawia trawienie Pij miksturę przez 3 tygodnie. W ten sposób oczyścisz jelita i schudniesz 3 kg Napój oczyszczający wątrobę Koktajl oczyszczający jelito grube na bazie soku z jabłek Koktajl oczyszczający wątrobę i wzmacniający układ krwionośny Grzyby zamiast mięsa. Pieczarki jako składnik diety odchudzającej Przepis na odchudzającą kawę Kochanie, co ci zrobić na śniadanie? Kawę z masłem! Tłuste produkty, które odchudzają