Sen i regeneracja

Konsekwencje braku snu dla kulturysty.

Żyjemy w czasach, gdzie stres i bezsenność jest dość powszechnym zjawiskiem. Dzieje się tak za sprawą ciągłych obowiązków, ciągłego biegania za sprawami ważnymi, po prostu każdy z nas ma obwiązki. Mamy nie tylko obowiązki wobec samych siebie, ale też pracujemy, zajmujemy się domem, bliskimi i oczywiście trenujemy.

A żeby normalnie funkcjonować organizm musi się regenerować, jednym słowem każdy z nas musi kiedyś naładować baterie, czyli po prostu się wyspać. I nie chodzi mi tutaj o 2–3 godzinny sen, ale konkretny 7–8 godziny w ciągu doby. Niektórzy mówią, że nie maja czasu na tak długi sen i śpią po 4–5 godzin nie zdając sobie w ogóle sprawy z konsekwencji braku snu!

A osoba, która nazywa siebie kulturystą, która lekceważy ten ważny aspekt, powinna natychmiast unikać takiego określenia dla swojej osoby. Podczas snu człowiek się regeneruje, odpoczywa nie tylko nasz mózg, ale przede wszystkim ciało. To podczas snu dochodzi do regeneracji całego organizmu! Tak, również mięśni! Sen wprawa organizm w oddziaływanie naprawcze, załącza się system, który dosłownie uzdrawia nasze ciało, regeneruje je i przygotowuje na następny dzień, czy też ciężki trening.

Jak wiemy, podczas ćwiczeń siłowych dochodzi do mikrouszkodzeń, które regenerują się po treningu, w zależności od rodzaju treningu może to trwać 24 godziny, 48, a nawet i dłużej, jednak najlepszym momentem na regeneracje jest właśnie sen. Podczas snu zachodzą tez inne istotne rzeczy w organizmie człowieka, m.in. dochodzi do produkcji hormonów, które są odpowiedzialne za nabieranie masy mięśniowej, czy spalanie tłuszczu.

Nie wspominając już o tym, iż bez snu po prostu nie będziesz miał siły aby wykonać poprawnie trening następnego dnia. Brak snu powoduje wydzielanie się hormonu stresu, czyli kortyzolu. Kortyzol jest hormonem katabolicznym, to znaczy, iż niszczy on nasz organizm, a nie leczy. Oczywiście kortyzol jest potrzebny, ale nie w nadmiernej ilości.

Właśnie głównie kulturyści dosłownie nienawidzą tego hormonu i starają się go zbić. Nie dajmy organizmowi powodów do jego produkcji, musisz się wysypiać. Dodatkowo wspomóż się suplementacją witaminą C w dawce 1 gram na dobę.

Wg, badań skutecznie obniża poziom kortyzolu w organizmie. Innymi suplementami, które pomogą ci w nocnej regeneracji jest ZMA, czyli połączenie magnezu, cynku oraz witaminy B6. Magnez przyczynia się do prawidłowej pracy układu nerwowego, a także pomaga się odprężyć i zapewnia głęboki sen. Cynk w organizmie odgrywa kluczowe role, m.in. odpowiada za nasz wzrost, za nasz apetyt, a także wygląd skóry. Przyczynia się do metabolizmu węglowodanów, czy białek, a także bierze udział w syntezie DNA.

Natomiast witamina B6 odpowiada za ciśnienie krwi, prace serca, skurczy mięśni, odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego, a także podnosi odporność organizmu.

Zobacz również: Jak ćwiczą gwiazdy?

ZMA skutecznie obniża poziom kortyzolu, pomaga w zaśnięciu, wspomaga nocną regenerację i chroni przemęczony układ nerwowy.

Brak snu powoduje zaburzenia hormonalne. Przez co masz większą ochotę np. na słodycze, lub nawet przeciwnie, w ogóle nie czujesz głodu. A jak wiadomo dieta w kulturystyce to praktycznie 70% sukcesu.

Mniej snu to oczywiście mniejsza regeneracja, czyli mniejsza odbudowa komórkowa. Ciężko ćwiczysz na siłowni, trzymasz dodatnią dietę, jednak przyrosty nie mogą nastąpić, gdyż lekceważąc sen, lekceważysz wszystkie procesy naprawcze i sprawną odbudowę organizmu.

Ponadto brak snu ma wpływ na tolerancje glukozy, obniża twoja odporność, a co gorsza, podczas snu wydziela się jeden z najważniejszych hormonów, jakim jest hormon wzrostu, który zapewnia ci nie tylko odpowiednią regenerację, ale rozrost mięśni, a także spalanie tkanki tłuszczowej.

Brak snu również zaburza metabolizm. Tak właściwie, to brak snu powoduje jego przyśpieszenie, jednak w negatywny sposób, ponieważ wykorzystuje on wszystko pod ręką zasoby do regeneracji, strzelasz sobie w kolano w tym momencie.

Innym ważnym hormonem, który wydziela się podczas snu jest testosteron. Testosteron jest z najważniejszych, można powiedzieć męskich hormonów, który daje Ci siłę, oraz powoduję rozrost masy mięśniowej. Brak testosteronu to ogólne osłabienie całego organizmu, zanik mięśni, brak przyrostów oraz zmniejszone libido.

Podsumowując, jeśli chcesz cały czas pracować na wysokich obrotach, zależy ci na poprawianiu swoich wyników sportowych, jak i ogólnie utrzymywanie kondycji ciała jak i umysłu na wysokim poziomie, musisz spać od 7 do 9 godzin, aby organizm w pełni się zregenerował i aby nie zaburzyć układu hormonalnego.
Chcesz rosnąć i być silnym? Musisz się wysypiać!

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Ćwiczenia i trening:

Ryż, cena, policja, mięso – co mają ze sobą wspólnego? Najlepsze ćwiczenia na triceps dla kobiet i mężczyzn Najlepsze fryzury na siłownię Dlaczego nie ćwiczymy? Najczęstsze wymówki Sposoby na kolkę - rozgrzewka, kontrola oddechu, dieta, ćwiczenia Znamy zwycięzców rywalizacji miast o stojaki rowerowe Najpopularniejsze trenerki fitness w Polsce - ranking Trening push-pull - zalety Trening push-pull - specyfika, typy ćwiczeń, zalety Jestem z Gdańska. Startuję! Hula hop - zabawka dla dzieci czy może fajna alternatywa na trening? Dlaczego motywacja jest ważna w sporcie? Burpees, czyli najlepsze ćwiczenie na odchudzanie i kondycję Sposoby regeneracji organizmu po treningu Maraton - ciekawostki Poranny trening - na czczo czy po posiłku? Ćwiczenia na poprawę kondycji fizycznej - burpees, przysiady Trening piramidalny - zalety Trening piramidalny - zasady, przykładowy plan, zalety Jak wrócić do formy po wakacjach? Obciążenie treningowe - ciężar maksymalny Obciążenie treningowe - błędy, zasady doboru, CM 7 ćwiczeń na piękne nogi i pośladki BE FIT MOM, czyli mama, dziecko i... wózek!

Popularne w tym tygodniu:

Trening - kiedy zaczyna się spalanie tłuszczu? 94-letnia Edna Shepherd uzależniona od ćwiczeń Duże bicepsy w 3 prostych ruchach! 7 najczęstszych błędów popełnianych na siłowni Trening gibkości - jak poprawić gibkość? Najlepsze ćwiczenia na triceps dla kobiet i mężczyzn Ćwiczenia na uda - jak wysmuklić ich wewnętrzną stronę Najlepsze piosenki do ćwiczeń według użytkowników Spotify Kontrola sylwetki Ćwiczenia weekendowe również obniżają ryzyko zgonu Trening w domu dla lenia. Tylko 2 dni w tygodniu. Ćwiczenia na siłowni, które poprawiają zły humor