Błędy dietetyczne

10 popularnych błędów dietetycznych.

1 – nie jedzenie śniadania – najbardziej popularny błąd dietetyczny. Śniadanie jest najważniejszym posiłkiem w ciągu dnia. Po przespanej nocce, organizm odczuł 7–8 godzinny post. Zasoby glikogenu się wyczerpały i pula aminokwasów również, poza tym potrzebujemy energii na dobry start i na siłę do zmagań w ciągu dnia. Nigdy nie rezygnuj ze śniadania. Jeżeli po śniadaniu czujesz się senny, postaw na posiłek białkowo-tłuszczowy, np. jajecznica. Węglowodany spożyj dopiero podczas drugiego posiłku.

Jeżeli jednak nie masz takich objawów, twoje śniadanie powinno być pełnowartościowe i lekko strawne. Zaserwuj mu miks węglowodanów złożonych i prostych. Złożone np. pełnoziarnisty chleb da ci siłę i energie do czasu drugiego posiłku, cukry proste, ale postaw te z owoców np. z jabłka bądź banana, szybko odbudują twój glikogen wątrobowy. Dobrym źródłem białka na śniadanie są jajka. Lekko strawne oraz wg badań jedzenie jajek na śniadanie przyśpiesza przemianę materii.

2 – niezdrowo podjadanie pomiędzy posiłkami – często zdarza się, że poprzez błędnie skomponowaną dietę, czujemy głód od posiłku pierwszego do następnego. Zdarza nam się w takich sytuacjach podjadać i to najczęściej wybieramy cukierki itp. Jak już czujesz głód, postaw na warzywa, bądź orzechy. Owoce nie są tutaj dobrym rozwiązaniem, ponieważ podobnie jak cukierki, czekoladki zawierają cukry proste, które powodują szybki wzrost cukru we krwi i szybki jego spadek, w skutek czego znowu czujemy się głodni.

Węglowodany z warzyw dłużej zaspokoją nasz głód również dzięki zawartemu w nich błonnikowi. Orzechy trawią się dłużej, dlatego na dłużej czujemy uczucie sytości. Dobrym rozwiązaniem jest również czekolada, ale nie ta słodka nadziewana, ale gorzka i to z minimum 70% zawartością kakao.

3 – unikanie jedzenia – faktycznie na początku diety może przynieść to pożądany skutek w utracie wagi. Poprzez bardzo mało spożycie kalorii, organizm będzie czerpać energie z glikogenu zapasowego, po czym z tłuszczu zapasowego oraz białka. Zaczynamy chudnąć, ale do pewnego momentu. W końcu zasoby się skończą, organizm zacznie zjadać sam siebie, zaczniemy tracić mięśnie, zamiast tłuszczu, będziemy czuć się słabi.

Niedożywiony organizm to brak sił, brak chęci i brak dostarczania odpowiedniej ilości witamin oraz makroskładników, które są odpowiedzialne za szereg funkcji w organizmie i za nasze zdrowie. Jedzenie napędza metabolizm. Im dłużej pościmy, tym bardziej ryzykujemy, iż spożyty pokarm zamieni się w tłuszcz zapasowy. Aby chudnąć trzeba jeść !

4- niewłaściwy rozkład posiłków w ciągu dnia – śniadanie, obiad i kolacja. Standard w naszym żywieniu. Często jest tak, że jemy śniadanie o 7 rano, o 14stej obiad i kolację o 20, albo jeszcze gorzej, nie jemy cały dzień, po czym wpychamy w siebie jedzenie tuż przed pójściem spać. Uwierzcie mi, że tym sposobem nie utracicie wagi, a jedynie obrośniecie w tkanke tłuszczową. Jedz regularnie co 2,5- 3,5 godziny, aby organizm nie był niedożywiony oraz post w posiłkach nie był zbyt długi.

5- zły dobór produktów do diety, brak witamin – nie możesz opierać diety wyłącznie na trzech produktach np. ryżu, kurczaka i oliwy z oliwek. Dieta uboga naraża Cię na straty witaminowe. Ryż również ma właściwości zakwaszające organizm, dlatego powinieneś urozmaicić swoją dietę i wprowadzać też produkty zasadowe jak np. kasza jaglana. Trzymaj równowagę.

Zobacz również: Wiosenny detoks

6- niejedzenie warzyw i owoców – bardzo często pomijamy warzywa w swojej diecie, oraz owoców, bojąc się zawartych w nich cukrów. Wielki błąd. Warzywa i owoce nawadniają organizm, odkwaszają, a przede wszystkim są w nich zawarte naturalnego pochodzenia witaminy bardzo ważne do prawidłowego funkcjonowania jak witaminy z grupy B, czy żelazo, magnez oraz cynk.

7- jedzenie słodyczy – kaloria kalorii nie jest równa. Te ze słodyczy musisz koniecznie wyeliminować. Jest to jedzenie przetworzone, które zawiera masę cukru oraz utwardzonych tłuszczy. Słodycze spowalniają metabolizm, oraz powodują nagły wyrzut insuliny odpowiedzialnej za odkładanie się tłuszczu. Jeśli masz ochotę na słodkie, postaw na owoce bądź gorzką czekoladę.

8 – picie za mało wody – szacuje się, iż dziennie powinniśmy spożywać minimum 2 litry wody. Sportowcy nawet do 4 litrów dziennie. Dlaczego to takie ważne ? Woda w organizmie pełni wiele funkcji, nawadnia, chroni oraz woda jest najbardziej anabolicznym ze środowisk. Woda również oczyszcza nas z toksyn.

Odwodniony organizm, to słaby organizm. Przyjmuj płyny przez cały dzień, pijąc małymi łyczkami co paręnaście minut. Nie wlewaj w siebie litra wody od razu. Postaw na wodę źródlaną, mineralna, bądź wszelkiego rodzaju herbatki ziołowe, bądź zieloną. Ostaw słodzone gazowe napoje.

9 – nie liczenie kalorii z napojów, czy cukru – spotkałem ludzi, którzy mieli świetny plan dietetyczny, trzymali się diety, a mimo to nie tracili na wadzę. Dlaczego ? Otóż spożywali oni płyny w postaci soku z kartonika, czy coca-coli, zapominając iż zawierają ogromną ilość cukru, czyli kalorii. 1 gram cukru to 4 kcal, w litrze coli mamy go aż 90 gramów, to jest 360 kcal !

Aby chudnąc systematycznie, mniej więcej pół kilograma na tydzień, musimy odjąć od naszego zapotrzebowania kalorycznego 500 kcal. Słodzenie kawy, herbaty, bądź spożywanie napojów gazowanych, nie przyczyni się do sukcesywnej utraty wagi.

10 – nie wolno jeść po 18stej – największy mit i błąd dietetyczny jaki powstał. Jeżeli chodzisz spać o 24:00, musisz zjeść posiłek minimum 3 godziny przed snem. Jeżeli kładziesz się spać o 6 rano, ponieważ pracujesz w nocy, musisz zjeść o 3:00. Zasada jest jedna, nie jemy przed snem ! Nie istnieje z góry wyznaczona godzina po której nie wolno nam jeść. Każdy żyje i odżywia się wg swojego zegara biologicznego.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Diety i odchudzanie:

Zapomnij o tłuszczu na brzuchu. Postaw na witaminowy koktajl odchudzający Metamorfozy pod okiem Szymona Murawskiego Bezsernik kokosowy ze świeżymi owocami (bez nabiału, jajek, cukru) Chlorella – multiwitamina natury Proste ciasto z burakami Kremowe lody kokosowe z owocami i nasionami chia Fit lody z czerwonej fasoli Zioła pomocne w walce ze zbędnymi kilogramami Potrawy z grilla na diecie? To możliwe! Piperyna - suplement pomagający schudnąć Dlaczego warto jeść kiełki na diecie? Ptasie mleczko z czerwonej fasoli Jak zacząć? Jak utrzymać efekt diety? Celuj wodą w tłuszcz! Sok z pokrzywy - naturalny detoks Niepożądany efekt plateau. Jak go przetrwać? Przepisy spalające tłuszcz: owsiane naleśniki z jogurtem klonowym „Jak mogę zrzucić wałeczek tłuszczu na dole brzucha?” Chrom a odchudzanie Szparagi – dlaczego warto jeść je na diecie? 12 sposobów na zachowanie umiaru przy świątecznym stole Przepisy na napary odchudzające z ziół, owoców i warzyw 5 suszonych owoców, które pomagają schudnąć

Popularne w tym tygodniu:

Zdrowe sałatki na lunch do pracy poniżej 300 kalorii Schudła 70 kilogramów w 1,5 roku. Metamorfoza Danuty Awolusi Co się stanie, kiedy przestaniesz jeść chleb? Odchudzający koktajl z selera Odchudzający napój – działa, gdy śpisz 3 niskokaloryczne witaminowe koktajle Ewy Chodakowskiej 5 pomysłów na jednodniowy detoks Trzy kroki do sylwetki bez cellulitu. Wywiad z Joanną i Dariuszem Brzezińskimi Izabela schudła 10 kg. “Nie lubiłam stawać przed lustrem, o wadze nie wspomnę” Kupił jej za mały pierścionek. W ten sposób chciał zmusić ją do odchudzania Paulina schudła 14 kg. "Miałam dosyć ciągłych diet, efektów jo-jo i patrzenia w lustro ze smutkiem" Pomysły na wykorzystanie chia w menu na utratę wagi